Nationaal Platform E-Health
Een initiatief van vooruitstrevende artsen, specialisten, IT-deskundigen en zorgverzekeraars.

[ Home | Doelstellingen | Publicaties | Actueel Nieuws | Discussie Forum | Colofon | Reacties | Links | Supporters ]

Digitale dokter deel van het totale pakket van de zorg

Uit: Utrechts Dagblad 24 september 2004
Door Nicole van Schaik

De digitale dokter vervangt de nodeloos tijdsverliezende telefoontjes naar de dokter in de toekomst. Door een mailtje te sturen naar een digitale dokter, hoeft de patiŽnt niet meer lang te wachten aan de telefoon en wordt dus snel geholpen. Tegen een betaling van  twaalf euro krijgt de patiŽnt binnen 24 uur bericht terug.

Dit zegt emaildokter en huisarts Robert  Mol. Sinds 2001 heeft Mol zijn eigen website als digitale dokter. Er wordt veel gebruik gemaakt van de site. Vanaf vorig jaar augustus tot augustus dit jaar, heeft de emaildokter 672 mails gekregen. Hiervan waren 628 mails op medisch gebied, waarvan 65 procent een vaste huisarts heeft. Twintig mails bevatten vragen van Nederlanders die zich in het buitenland bevinden en 44 mails gingen over werkstukken of interviews.
De patiŽnten verschillen, maar vooral jonge vrouwen van rond de twintig jaar en mannen boven de 65 jaar stellen vragen aan Mol. ďDe jonge vrouwen vinden het gemakkelijker om een vraag aan mij te stellen via de e-mail, dan om naar de dokter te gaan met hun probleem. Ditzelfde geldt voor mannen boven de 65. Zij worden niet graag door een jonge vrouwelijke dokter geholpen, omdat hun problemen meestal te maken hebben met erectieproblemenĒ, legt Mol uit. Er worden vooral veel vragen gesteld over menstruatieproblemen, antidepressiva problemen, haargroei- en afvalproblemen.
Of de digitale dokter sites nu effect hebben, is volgens Mol wel zeker. ďIk heb 389 van mijn mails telefonisch kunnen afhandelen. Dat is 62 procent van mijn patiŽnten. 208 mensen hebben een persoonlijk consult moeten plegen. Dat is 33 procent van mijn patiŽnten. En vijf procent, 31 patiŽnten, heb ik kunnen helpen door het beantwoorden van hun e-mail met een e-mail.Ē

Volgens Mol is er zich een nieuwe patiŽnt aan het ontwikkelen. ďEr ontstaat een nieuwe patiŽnt, die een betrouwbare dokter zoekt. Maar de patiŽnt wil ook niet teveel kosten betalen door naar de dokter te gaan. Ze willen snel en efficiŽnt behandeld worden. Dit kan door middel van de digitale dokterĒ, beweert de emaildokter.

Fulco Seegers van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) vindt dat de digitale dokter een ďwelkome aanvullingĒ is op het totale pakket van de zorg. ďInternet is een extra mogelijkheid om zorg te verlenen. Dit vinden wij een welkome aanvulling op het totale pakketĒ, zegt Seegers. Het aantal consulten is niet afgenomen door de komst van dokters op het internet. ďHet aantal bezoeken aan de dokter is gelijk gebleven. Elk jaar zijn er zo'n honderd miljoen consulten. Als daarvan bijvoorbeeld vijfhonderd mensen gebruik maken van de digitale dokter, zien wij geen afnameĒ, aldus Seegers.
Toch denkt Seegers niet dat het mailen naar een dokter goed werkt. ďHet daadwerkelijk zien van een patiŽnt is van wezenlijk belang. Ze kunnen via de mail zeggen dat het heel slecht gaat, maar wat is slecht?Ē, vraagt hij zich af, ĒMensen kunnen soms overdrijven. Dat is het gevaar van internet en dus de cliŽnt niet zien.Ē Om dit gevaar te beperken, moet de patiŽnt zijn telefoonnummer invoeren bij het mailtje, zodat de dokter kan terugbellen. Hierover zegt Seegers:ĒAls de patiŽnt geen telefoonnummer of adres bijvoegt, dan zou de digitale dokter hem niet in behandeling moeten nemen.Ē
Seegers ziet het niet zitten om huisartsen te vervangen voor de digitale dokter. ďDe patiŽnt moet zelf de keuze kunnen maken of hij naar de huisarts wil of de digitale dokter een mailtje wil sturenĒ, zegt hij.
Om goed gebruik van de digitale dokter te kunnen maken, moeten er controleersystemen met richtlijnen waar alle huisartsen zich aan moeten houden, worden ingezet. Wat die richtlijnen precies inhouden, kan Diederik van Meersbergen van de KNMG nog niet zeggen. ďAanstaande maandag vindt er een gesprek plaats over de inhoud van het controlesysteemĒ, zegt van Meersbergen. Binnen enkele maanden wordt er bekend wat de richtlijnen inhouden. Volgens emaildokter Mol is de belangrijkste richtlijn om een vaste prijs af te spreken tussen alle digitale dokters. ďZo weet de cliŽnt en de verzekeraar waar hij aan toe isĒ, aldus Mol.
Volgens van Meersbergen kan het systeem van de digitale dokter goed werken. ďSommige huisartsen onderhouden het contact met hun patiŽnten via e-mail. Dit is waardevol op een normaal contact. De digitale dokter, waar iedereen vragen aan kan stellen, is een goede aanvulling op de reguliere zorgĒ, zegt van Meersbergen.
Toch denkt hij niet dat de digitale dokter de huisartsen zal vervangen in de toekomst. ďVooral in spoedsituaties werkt dit systeem niet goed. Voorlopig niet in ieder gevalĒ, aldus van Meersbergen.

© 2002, Copyright Ecotel Business Solutions